З новим і праведним законом?
Т. Шевченко, грудень 1857
Народна мудрість
"Чому ми бідні? Бо дурні. Чому дурні? Бо бідні." Цей вислів переслідує українців з перших днів Незалежності. Але ж ми не дурні! Це - хибний висновок! І ось чому:
Варто згадати таких всесвітньо відомих людей як Сергій Корольов, Юрій Кондратюк, Ігор Сікорський, Олег Антонов, Євген Патон, Іван Пулюй, Микола Амосов, Олександр Шалімов, Валерій Лобановський, Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко, Ілля Репін і ще багато-багато видатних українців, яким світ завдячує своїми винаходами, досягненнями і творчістю.
Чому ж тоді ми бідні? Бо такі правила!
І ці правила прописані в Основному Законі - Конституції.
Такі різні Конституції
Все пізнається в порівнянні. Щоб зрозуміти причини бідності звичайних українців і безкарності корумпованої "еліти", мною був проведений порівняльний аналіз Конституції України з Конституцією найсильнішої країни світу - Сполучених Штатів Америки.
Отже:
Конституція України | Конституція Сполучених Штатів |
---|---|
52 сторінки шрифтом №12 Arial; 15060 слів; 101272 знаки (без пробілів); 115578 знаків (з пробілами); 771 абзац; 1759 строк; 161 стаття. |
16 сторінок шрифтом №12 Arial; 7822 слова; 37882 знаки (без пробілів); 45528 знаків (з пробілами); 194 абзаци; 583 строк; 7 статей і 27 поправок. |
Виявляється, що 7 статей і 27 поправок достатньо, аби створити міцну державу з чіткими правилами гри, виваженою системою стримувань і противаг, раз і назавжди розділити владу на законодавчу, виконавчу і судову, встановити верховенство права.
Американцям легше прочитати, запам’ятати і знати свої права, ніж українцям, бо в них в кілька разів менше тексту.
Конституція України | Конституція Сполучених Штатів |
---|---|
Верховна Рада України від імені Українського народу - громадян України всіх національностей, виражаючи суверенну волю народу, спираючись на багатовікову історію українського державотворення і на основі здійсненого українською нацією, усім Українським народом права на самовизначення, дбаючи про забезпечення прав і свобод людини та гідних умов її життя, піклуючись про зміцнення громадянської злагоди на землі України, прагнучи розвивати і зміцнювати демократичну, соціальну, правову державу, усвідомлюючи відповідальність перед Богом, власною совістю, попередніми, нинішнім та прийдешніми поколіннями, керуючись Актом проголошення незалежності України від 24 серпня 1991 року, схваленим 1 грудня 1991 року всенародним голосуванням, приймає цю Конституцію - Основний Закон України. | Ми, народ Сполучених Штатів, щоб створити досконаліший союз, установити правосуддя, забезпечити внутрішній спокій, запровадити спільну оборону, сприяти загальному добробуту та убезпечити нам самим і нашим нащадкам блага свободи - видаємо і встановлюємо цю Конституцію для Сполучених Штатів Америки. |
“We the people of the United States….”
“Ми - народ Сполучених Штатів….”
Скільки сили в цих словах! Вони міцніші за будь-яку сталь! Вони надихають і вселяють віру в того, хто їх читає.
“Верховна Рада України від імені Українського народу - громадян України всіх національностей….”
Такий текст не хочеться промовляти вголос, вчити напам’ять, розказувати дітям, пишатися ним.
Перші три слова нашого Основного Закону для більшості українців є символом усіх їхніх бід і асоціюються з
корупцією, кнопкодавством, кумівством, безкарністю і суцільною безвідповідальністю.
Конституція України | Конституція Сполучених Штатів |
---|---|
Стаття 80. Народним депутатам України гарантується депутатська недоторканність. Народні депутати України не несуть юридичної відповідальності за результати голосування або висловлювання у парламенті та його органах, за винятком відповідальності за образу чи наклеп. Народні депутати України не можуть бути без згоди Верховної Ради України притягнені до кримінальної відповідальності, затримані чи заарештовані. |
1.6.1. В усіх випадках, окрім державної зради, скоєння тяжкого кримінального злочину і порушення громадського спокою,
сенатори і представники мають право недоторканості особи під час перебування на сесіях, а також по дорозі туди і назад; за все сказане ними у промовах чи в дебатах у своїх палатах, ніхто не має права допитувати їх деінде. |
Відчуваєте різницю? В Україні депутат може стріляти в людей із рушниці, збивати їх на пішохідному переході, бити, ображати, залякувати і принижувати.
І ніхто без згоди Верховної Ради не може його затримати, заарештувати та судити.
Юридично встановлено безвідповідальність народних депутатів за голосування в парламенті, що призвело до:
- голосування за "диктаторські закони" 16 січня;
- надання дозволу (всупереч чинній Конституції) на розміщення флоту і військової бази іноземної держави на території України;
- прийняття бюджетів "під себе";
- прийняття великої кількості інших безвідповідальних та шкідливих законів і постанов.
Конституція України | Конституція Сполучених Штатів |
---|---|
Стаття 10. Державною мовою в Україні є українська мова. Держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України. В Україні гарантується вільний розвиток, використання і захист російської, інших мов національних меншин України. Держава сприяє вивченню мов міжнародного спілкування. Застосування мов в Україні гарантується Конституцією України та визначається законом. |
НІЧОГО НЕ СКАЗАНО |
В мультинаціональних Сполучених Штатах відсутня проблема державної мови. Громадяни США люблять і поважають свою Конституцію, написану англійською мовою, і в них не виникає з цим ніяких труднощів і запитань.
В Україні через десяту статтю Конституції точаться постійні політичні чвари, які розколюють і поляризують суспільство. Політичні партії будують свої передвиборчі програми на обіцянках ввести ту або іншу державну мову.
Конституція України | Конституція Сполучених Штатів |
---|---|
Стаття 111. Президент України може бути усунений з поста Верховною Радою України в порядку імпічменту у разі вчинення ним державної зради або іншого злочину. |
3.3.1 Державна зрада проти Сполучених Штатів полягає тільки у спричиненні війни проти них, приєднанні до ворога, поданні ворогові допомоги і підтримки.
Нікого не можна засудити за зраду, доки такий вчинок не засвідчать два свідки або сам обвинувачений не визнає вину на відкритому засіданні суду.
2.3.4 Президент, Віце-Президент та всі вищі державні урядовці Сполучених Штатів усуваються з посади, коли їх буде засуджено за процедурою імпічменту за державну зраду, хабарництво та інші тяжкі злочини і провини. 4.2.2. Особа, обвинувачена у державній зраді, скоєнні тяжкого чи іншого кримінального злочину в котромусь штаті, якщо вона втече від правосуддя і буде знайдена в іншому штаті, повинна на вимогу органів виконавчої влади штату, з якого вона втекла, передаватися штату, юрисдикції якого вона підлягає за скоєний злочин. |
В Конституції США є чітке визначення державної зради і як за неї засуджувати.
В Конституції України нема чіткого визначення державної зради, а лише сказано, що за неї можна усунути Президента з поста.
І, як наслідок, в Україні можна побачити політиків у футболках з надписом "БЕРКУТ" із символами агресії Росії проти України, які виходять на мітинги з російськими прапорами, а потім обраються до парламенту, стають мерами або Президентами. Чи будуть ці політики відстоювати інтереси України як незалежної держави?
Конституція України | Конституція Сполучених Штатів |
---|---|
Стаття 49. Кожен має право на охорону здоров'я, медичну допомогу та медичне страхування. Охорона здоров'я забезпечується державним фінансуванням відповідних соціально-економічних, медико-санітарних і оздоровчо-профілактичних програм. Держава створює умови для ефективного і доступного для всіх громадян медичного обслуговування. У державних і комунальних закладах охорони здоров'я медична допомога надається безоплатно; існуюча мережа таких закладів не може бути скорочена. Держава сприяє розвиткові лікувальних закладів усіх форм власності. | НІЧОГО НЕ СКАЗАНО |
В Сполучених Штатах медичне обслуговування здійснюється шляхом обов’язкового платного медичного страхування населення. В екстрених випадках (Emergency) людей рятують за рахунок держави.
Бюджет міністерства охорони здоров’я і соціальних служб США становить близько 900 млрд$. Бюджет всієї України - близько 30 млрд$. Тобто, бюджет одного міністерства в 30 разів більший за бюджет усієї нашої країни. Найбідніші громадяни США, яких абсолютна меншість, які не в змозі оплатити собі медичне страхування, отримують його безкоштовно за рахунок державного бюджету. Цікавим є той факт, що значна частина платників податків - представників середнього класу та звичайні працюючі американці, виступають проти цієї практики.
В Україні медицина де-юре безкоштовна. Фактично ж платити потрібно за все: за ліки, за процедури, за послуги, за довідки та "добровільні внески".
Сорок дев’ята стаття нашої Конституції - це відголосок соціалістичного минулого, величезні бюджетні видатки, низька якість і корумпованість галузі.
Конституція України | Конституція Сполучених Штатів |
---|---|
Стаття 104. Новообраний Президент України вступає на пост не пізніше ніж через тридцять днів після офіційного оголошення результатів виборів,
з моменту складення присяги народові на урочистому засіданні Верховної Ради України. Приведення Президента України до присяги здійснює Голова Конституційного Суду України. Президент України складає таку присягу: "Я, (ім'я та прізвище), волею народу обраний Президентом України, заступаючи на цей високий пост, урочисто присягаю на вірність Україні. Зобов'язуюсь усіма своїми справами боронити суверенітет і незалежність України, дбати про благо Вітчизни і добробут Українського народу, обстоювати права і свободи громадян, додержуватися Конституції України і законів України, виконувати свої обов'язки в інтересах усіх співвітчизників, підносити авторитет України у світі". |
2.1.7. Перед початком виконання своїх обов'язків Президент має скласти таку присягу чи запевнення: "Я урочисто присягаю (запевняю), що буду віддано виконувати обов'язки Президента Сполучених Штатів і буду щосили зберігати, захищати та обороняти Конституцію Сполучених Штатів". |
В Сполучених Штатах Президент присягає Конституції і гарантує тим самим верховенство права в своїй країні. Він зобов'язаний зберігати, захищати та обороняти Конституцію.
В Україні Президент присягає на вірність Україні.
Чи був вірним Україні Янукович? А Кучма? Може Ющенко або Кравчук? Кожен з них мав своє уявлення про Україну і її місце в світі. Наслідками роботи цих президентів є гіперкорумпована, напівзруйнована, розкрадена країна з бідним та зневіреним народом і втрата частини території.
Також Президент України зобов'язується боронити суверенітет і незалежність України (підписання договору про розміщення чорноморського флоту РФ у Криму - це воно?), дбати про благо Вітчизни (а раптом для нього Вітчизною є СРСР?) і добробут Українського народу (куми, свати і любі друзі - вони також народ), обстоювати права і свободи громадян (своїм - усе, іншим - закон), додержуватися Конституції України і законів України (цього тексту було б достатньо для присяги), виконувати свої обов'язки в інтересах усіх співвітчизників (тобто усіх, хто народився в Україні та СРСР? Путін - також співвітчизник?), підносити авторитет України у світі (ми поруч з Непалом та Гватемалою на 131 місці із 176 країн світу за індексом сприйняття корупції).
Конституція України | Конституція Сполучених Штатів |
---|---|
Стаття 76.
Народним депутатом України може бути обрано громадянина України, який на день виборів досяг двадцяти одного року,
має право голосу і проживає в Україні протягом останніх п’яти років. Не може бути обраним до Верховної Ради України громадянин, який має судимість за вчинення умисного злочину, якщо ця судимість не погашена і не знята у встановленому законом порядку. |
1.2.2. Представником не може обиратися той, хто не досягнув віку двадцяти п'яти років і не був сім років громадянином Сполучених Штатів,
а також той, хто не мешкає у тому штаті, де його обиратимуть. 1.3.3. Сенатором не може обиратися той, хто не досягнув віку тридцяти років і не був дев'ять років громадянином Сполучених Штатів, а також той, хто на час обрання не мешкає у тому штаті, де його обиратимуть. Поправка XIV Ніхто не може бути сенатором, представником у Конгресі, вибірником Президента або Віце-Президента, чи обіймати якусь цивільну чи військову посаду в уряді Сполучених Штатів або в будь-якому штаті, коли він, склавши раніше присягу як член Конгресу, урядовець Сполучених Штатів, член законодавчих органів котрогось штату чи виконавчий або судовий урядовець штату в тому, що підтримуватиме Конституцію Сполучених Штатів, потім візьме участь у повстанні або заколоті проти цієї Конституції і подасть допомогу чи підтримку її ворогам. |
В Сполучених Штатах кандидати в усі органи влади мають скласти присягу на вірність Конституції і повинні проживати в тому штаті, де їх обирають. Їхня Конституція містить в собі люстраційні положення, які не дають можливості зрадникам потрапляти у владу. Також встановлено більш жорсткі вимоги щодо мінімального віку депутатів.
В Україні будь-який наркоман, який досяг 21-річного віку, після відвідання мітингу на підтримку дій агресора, якщо у нього є гроші, впливові друзі або члени родини, може стати народним депутатом від округу в Запоріжжі, проживаючи в Сумах. Так само він може бути включений до виборчого списку і пройти в парламент від партії або блоку.
Конституція України | Конституція Сполучених Штатів |
---|---|
НІЧОГО НЕ СКАЗАНО |
1.9.8. Сполучені Штати не надаватимуть жодних аристократичних титулів, і жодна особа, яка обіймає платну чи громадську посаду в державному апараті
Сполучених Штатів, не має права без дозволу Конгресу приймати жодного дарунку, винагороди або титулу від будь-якого короля, правителя або чужоземної держави.
Поправка XXVII Жоден закон, що передбачає зміну розміру винагороди за службу сенаторів або представників не набере чинності, доки не відбудуться вибори представників. |
В Сполучених Штатах депутати можуть підняти зарплату не собі, а тим депутатам, яких оберуть на наступних виборах.
В Україні депутати можуть будь-коли підняти собі зарплату.
Конституція України | Конституція Сполучених Штатів |
---|---|
НІЧОГО НЕ СКАЗАНО |
Поправка II Через те, що для безпеки вільної держави необхідна добре організована міліція, право народу мати і носити зброю не повинне обмежуватися. |
Для запобігання злочинів американці використовують вогнепальну зброю у 80 разів частіше, ніж для їх вчинення. У дослідженні, опублікованому в науковому журналі «Harvard Journal of Law & Public Policy», вчені дійшли висновку, що чим більше людей в країні має зброю, тим менше там трапляється злочинів. Озброєні громадяни зупиняють в два рази більше злочинців, ніж поліція. В більшості випадків виявляється достатньо лише дістати зброю чи зробити попереджувальний постріл.
Саме через другу поправку до Конституції в Сполучених Штатах ніхто ніколи не узурпував владу.
В Україні, в тому числі через обмеження права на зброю, відбулося зростання криміналітету з правоохоронними органами і стала можливою концентрація і зловживання владою біглим Президентом, якого люди виганяли битами, камінням, коктейлями Молотава, а дехто й саморобною або мисливською зброєю, йдучи з дерев'яними щитами на кулі, випущені в них із снайперських гвинтівок з боку правоохоронців.
Кількість поліції в Україні, в перерахунку на душу населення, значно більша, аніж в США. Як наслідок, це призвело до малої ефективності, великих бюджетних видатків, низьких зарплат і корумпованості системи.
Конституція України | Конституція Сполучених Штатів |
---|---|
Стаття 125. Судоустрій в Україні будується за принципами територіальності та спеціалізації і визначається законом. Суд утворюється, реорганізовується і ліквідовується законом, проект якого вносить до Верховної Ради України Президент України після консультацій з Вищою радою правосуддя. Верховний Суд є найвищим судом у системі судоустрою України. Відповідно до закону можуть діяти вищі спеціалізовані суди. З метою захисту прав, свобод та інтересів особи у сфері публічно-правових відносин діють адміністративні суди. Стаття 127. Правосуддя здійснюють судді. У визначених законом випадках правосуддя здійснюється за участю присяжних. Стаття 129. Судочинство провадиться суддею одноособово, колегією суддів чи судом присяжних. |
3.1. Судова влада Сполучених Штатів належить єдиному Верховному Суду і тим нижчим судам, що згодом установить або створить Конгрес. 3.2.3. Процеси у випадках усіх злочинів, за винятком імпічменту, провадяться судом присяжних у тому штаті, де цей злочин скоєно. Коли злочин скоєно поза межами цього штату, розгляд справи має відбуватися у місці чи місцях, визначених Конгресом у спеціальному законі. |
В Сполучених Штатах діє чітка і прозора судова система, яку очолює Верховний Суд, що складається з 9 суддів. Цих суддів народ знає в обличчя і поіменно, а їхня репутація є бездоганною.
Головне, що гарантує Конституція США в частині судочинства - це суд присяжних в усіх справах, крім імпічменту. Підкупити або залякати 12 громадян, які у кожній справі нові і захищаються законом, - вкрай важко. Суддя в таких процесах виступає арбітром, який веде засідання і підписує прийняте присяжними рішення.
В їхній судовій системі діє принцип "Нехай краще сто злочинців гуляє на свободі, ніж ми посадимо одного невинуватого".
Судова влада в Україні неефективна, непрозора, корумпована та бюрократична. Довіра людей до суду мінімальна. Наприклад, законом "Про судоустрій і статус суддів" (стаття 37, п.1) визначено 200 суддів Верховного суду, що в 22 рази більше ніж в США. Де в нашій країні можна знайти 200 бездоганних суддів для Верховного Суду? Як їх усіх запам'ятати в обличчя і поіменно? Як контролювати?
Де в нашій країні можна знайти 200 бездоганних суддів для Верховного Суду? Як їх усіх запам'ятати в обличчя і поіменно? Як контролювати?
Верховна Рада окремим законом вирішує коли треба застосовувати суд присяжних. Тому рішення в українських судах приймають судді одноосібно або колегіями, що призводить до упередженості і корумпованості судової гілки влади.
Більшість вироків українських судів - обвинувальні.
Конституція України | Конституція Сполучених Штатів |
---|---|
Стаття 126. Незалежність і недоторканність судді гарантуються Конституцією і законами України. Вплив на суддю у будь-який спосіб забороняється. Без згоди Вищої ради правосуддя суддю не може бути затримано або утримувано під вартою чи арештом до винесення обвинувального вироку судом, за винятком затримання судді під час або відразу ж після вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину. Суддю не може бути притягнуто до відповідальності за ухвалене ним судове рішення, за винятком вчинення злочину або дисциплінарного проступку. Суддя обіймає посаду безстроково. Підставами для звільнення судді є: 1) неспроможність виконувати повноваження за станом здоров’я; 2) порушення суддею вимог щодо несумісності; 3) вчинення істотного дисциплінарного проступку, грубе чи систематичне нехтування обов’язками, що є несумісним зі статусом судді або виявило його невідповідність займаній посаді; 4) подання заяви про відставку або про звільнення з посади за власним бажанням; 5) незгода на переведення до іншого суду у разі ліквідації чи реорганізації суду, в якому суддя обіймає посаду; 6) порушення обов’язку підтвердити законність джерела походження майна. Повноваження судді припиняються у разі: 1) досягнення суддею шістдесяти п’яти років; 2) припинення громадянства України або набуття суддею громадянства іншої держави; 3) набрання законної сили рішенням суду про визнання судді безвісно відсутнім або оголошення померлим, визнання недієздатним або обмежено дієздатним; 4) смерті судді; 5) набрання законної сили обвинувальним вироком щодо судді за вчинення ним злочину. Держава забезпечує особисту безпеку судді та членів його сім’ї. Стаття 130. Держава забезпечує фінансування та належні умови для функціонування судів і діяльності суддів. У Державному бюджеті України окремо визначаються видатки на утримання судів з урахуванням пропозицій Вищої ради правосуддя. Розмір винагороди судді встановлюється законом про судоустрій. |
3.1. Судді Верховного Суду, а також нижчих судів, залишаються на своїх посадах, доки поводяться бездоганно, і мають у визначені терміни одержувати за свою службу винагороду, що не повинна зменшуватися протягом цілого часу їх урядування. |
Конституція Сполучених Штатів не дає суддям право недоторканності. Якщо їх репутація бездоганна, вони займають свою посаду безстроково і отримають за це гідну зарплату.
В Україні судді недоторканні і їм гарантується багато прав та свобод.
Відчуваючи безкарність і величезну владу, судді часто порушують закони: беруть хабарі, керують автомобілем в стані сп'яніння, не виконують законні вимоги поліції, приймають рішення "заднім числом" поза залою судових засідань, тощо.
“В Україні судді недоторканні”
Так звана "судова реформа" лише збільшує рівень бюрократизації процесу призначення суддів на посади і фактично узаконює проїдання роздутою судовою системою величезних бюджетних коштів.
Конституція України | Конституція Сполучених Штатів |
---|---|
Стаття 147. Конституційний Суд України вирішує питання про відповідність Конституції України законів України та
у передбачених цією Конституцією випадках інших актів, здійснює офіційне тлумачення Конституції України,
а також інші повноваження відповідно до цієї Конституції. Стаття 148. До складу Конституційного Суду України входять вісімнадцять суддів Конституційного Суду України. Президент України, Верховна Рада України та з’їзд суддів України призначають по шість суддів Конституційного Суду України. Суддя Конституційного Суду України призначається на дев’ять років без права бути призначеним повторно. Стаття 148-1. Держава забезпечує фінансування та належні умови для діяльності Конституційного Суду України. У Державному бюджеті України окремо визначаються видатки на діяльність Суду з урахуванням пропозицій його Голови. Розмір винагороди судді Конституційного Суду України встановлюється законом про Конституційний Суд України. Стаття 149. Незалежність і недоторканність судді Конституційного Суду України гарантуються Конституцією і законами України. |
НІЧОГО НЕ СКАЗАНО |
В Сполучених Штатах відсутній Конституційний Суд. Його функції виконує Верховний Суд. Так-так! Саме ті 9 суддів, що на фото.
В Україні діє Конституційний Суд, що складається з 18 суддів (Верховного Суду, з його 200 суддями, виявилось замало). Кожному з цих усіх суддів потрібно платити по 75 прожиткових мінімумів на місяць (розділ XII п. 24 закону "Про судоустрій і статус суддів").
Кожен Президент та коаліція використовують Конституційний Суд як інструмент в політичній боротьбі: то дозволять Кучмі балотуватися на третій термін, то Януковичу повернуть повноваження Кучми, Україна то президентсько-парламентська республіка, то парламентсько-президентська, то знову президентсько-парламентська, то знову - навпаки. Це так звані "конституційні реформи" (простіше кажучи - "договорняки").
В Сполучених Штатах відсутній Конституційний Суд
Конституція України | Конституція Сполучених Штатів |
---|---|
Стаття 2. Україна є унітарною державою. Стаття 5. Україна є республікою. Стаття 133. Систему адміністративно-територіального устрою України складають: Автономна Республіка Крим, області, райони, міста, райони в містах, селища і села. До складу України входять: Автономна Республіка Крим, Вінницька, Волинська, Дніпропетровська, Донецька, Житомирська, Закарпатська, Запорізька, Івано-Франківська, Київська, Кіровоградська, Луганська, Львівська, Миколаївська, Одеська, Полтавська, Рівненська, Сумська, Тернопільська, Харківська, Херсонська, Хмельницька, Черкаська, Чернівецька, Чернігівська області, міста Київ та Севастополь. Міста Київ та Севастополь мають спеціальний статус, який визначається законами України. Стаття 134. Автономна Республіка Крим є невід'ємною складовою частиною України і в межах повноважень, визначених Конституцією України, вирішує питання, віднесені до її відання. |
4.3.1. Конгрес може приймати в Союз нові штати, але не може утворювати чи засновувати нового штату в межах юрисдикції іншого штату;
також не можна створювати нового штату через злиття двох чи кількох штатів або частин окремих штатів без згоди на це законодавчих органів відповідних штатів,
а також без згоди на це Конгресу. 4.4 Сполучені Штати гарантують кожному штатові цього Союзу республіканську форму правління і мають обороняти кожен штат від нападу, а на прохання законодавчих чи виконавчих органів (коли законодавчі органи не можна скликати) також і від внутрішніх заворушень. 1.10.1 Жоден штат не має права вступати у будь-яку угоду, союз чи конфедерацію, видавати каперські свідоцтва, карбувати монету, випускати кредитні папери, дозволяти сплачувати борги будь-чим, окрім срібних і золотих монет, ухвалювати законопроекти про покарання без суду, видавати закони із зворотною чинністю або закони, що порушують зобов'язання за контрактами, або ж надавати будь-які аристократичні титули. |
Сполучені Штати - це справжній добровільний федеративний союз штатів-республік, яких з самого початку було 13, а зараз їх вже 50. В кожному штаті діють свої закони і правила, які мають відповідати Конституції.
В Україні чітко прописана республіканська форма правління і перелічена кожна область, які разом утворюють унітарну державу. Містам Києву і Севастополю а також Автономній республіці Крим надано окремий правовий статус.
В питанні територіального устрою Сполучені Штати більш демократичні, ніж Україна. Кожен штат має великий вплив на центральну владу і наділений значними повноваженнями для вирішення своїх внутрішніх питань. В Україні майже все залежить від рішень центральної влади.
Конституція України | Конституція Сполучених Штатів |
---|---|
Стаття 21. Усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними.
Стаття 22. Права і свободи людини і громадянина, закріплені цією Конституцією, не є вичерпними. Конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод. Стаття 23. Кожна людина має право на вільний розвиток своєї особистості, якщо при цьому не порушуються права і свободи інших людей, та має обов'язки перед суспільством, в якому забезпечується вільний і всебічний розвиток її особистості. Стаття 24. Громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками. Рівність прав жінки і чоловіка забезпечується: наданням жінкам рівних з чоловіками можливостей у громадсько-політичній і культурній діяльності, у здобутті освіти і професійній підготовці, у праці та винагороді за неї; спеціальними заходами щодо охорони праці і здоров'я жінок, встановленням пенсійних пільг; створенням умов, які дають жінкам можливість поєднувати працю з материнством; правовим захистом, матеріальною і моральною підтримкою материнства і дитинства, включаючи надання оплачуваних відпусток та інших пільг вагітним жінкам і матерям. Стаття 25. Громадянин України не може бути позбавлений громадянства і права змінити громадянство. Громадянин України не може бути вигнаний за межі України або виданий іншій державі. Україна гарантує піклування та захист своїм громадянам, які перебувають за її межами. Стаття 26. Іноземці та особи без громадянства, що перебувають в Україні на законних підставах, користуються тими самими правами і свободами, а також несуть такі самі обов'язки, як і громадяни України, - за винятками, встановленими Конституцією, законами чи міжнародними договорами України. Іноземцям та особам без громадянства може бути надано притулок у порядку, встановленому законом. Стаття 27. Кожна людина має невід'ємне право на життя. Ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Обов'язок держави - захищати життя людини. Кожен має право захищати своє життя і здоров'я, життя і здоров'я інших людей від протиправних посягань. Стаття 28. Кожен має право на повагу до його гідності. Ніхто не може бути підданий катуванню, жорстокому, нелюдському або такому, що принижує його гідність, поводженню чи покаранню. Жодна людина без її вільної згоди не може бути піддана медичним, науковим чи іншим дослідам. Стаття 29. Кожна людина має право на свободу та особисту недоторканність. Ніхто не може бути заарештований або триматися під вартою інакше як за вмотивованим рішенням суду і тільки на підставах та в порядку, встановлених законом. У разі нагальної необхідності запобігти злочинові чи його перепинити уповноважені на те законом органи можуть застосувати тримання особи під вартою як тимчасовий запобіжний захід, обґрунтованість якого протягом сімдесяти двох годин має бути перевірена судом. Затримана особа негайно звільняється, якщо протягом сімдесяти двох годин з моменту затримання їй не вручено вмотивованого рішення суду про тримання під вартою. Кожному заарештованому чи затриманому має бути невідкладно повідомлено про мотиви арешту чи затримання, роз'яснено його права та надано можливість з моменту затримання захищати себе особисто та користуватися правничою допомогою захисника. Кожний затриманий має право у будь-який час оскаржити в суді своє затримання. Про арешт або затримання людини має бути негайно повідомлено родичів заарештованого чи затриманого. Стаття 30. Кожному гарантується недоторканність житла. Не допускається проникнення до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду чи обшуку інакше як за вмотивованим рішенням суду. У невідкладних випадках, пов'язаних із врятуванням життя людей та майна чи з безпосереднім переслідуванням осіб, які підозрюються у вчиненні злочину, можливий інший, встановлений законом, порядок проникнення до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду і обшуку. Стаття 31. Кожному гарантується таємниця листування, телефонних розмов, телеграфної та іншої кореспонденції. Винятки можуть бути встановлені лише судом у випадках, передбачених законом, з метою запобігти злочинові чи з'ясувати істину під час розслідування кримінальної справи, якщо іншими способами одержати інформацію неможливо. Стаття 32. Ніхто не може зазнавати втручання в його особисте і сімейне життя, крім випадків, передбачених Конституцією України. Не допускається збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини. Кожний громадянин має право знайомитися в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, установах і організаціях з відомостями про себе, які не є державною або іншою захищеною законом таємницею. Кожному гарантується судовий захист права спростовувати недостовірну інформацію про себе і членів своєї сім'ї та права вимагати вилучення будь-якої інформації, а також право на відшкодування матеріальної і моральної шкоди, завданої збиранням, зберіганням, використанням та поширенням такої недостовірної інформації. Стаття 33. Кожному, хто на законних підставах перебуває на території України, гарантується свобода пересування, вільний вибір місця проживання, право вільно залишати територію України, за винятком обмежень, які встановлюються законом. Громадянин України не може бути позбавлений права в будь-який час повернутися в Україну. Стаття 34. Кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань. Кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір. Здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров'я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя. Стаття 35. Кожен має право на свободу світогляду і віросповідання. Це право включає свободу сповідувати будь-яку релігію або не сповідувати ніякої, безперешкодно відправляти одноособово чи колективно релігійні культи і ритуальні обряди, вести релігійну діяльність. Здійснення цього права може бути обмежене законом лише в інтересах охорони громадського порядку, здоров'я і моральності населення або захисту прав і свобод інших людей. Церква і релігійні організації в Україні відокремлені від держави, а школа - від церкви. Жодна релігія не може бути визнана державою як обов'язкова. Ніхто не може бути увільнений від своїх обов'язків перед державою або відмовитися від виконання законів за мотивами релігійних переконань. У разі якщо виконання військового обов'язку суперечить релігійним переконанням громадянина, виконання цього обов'язку має бути замінене альтернативною (невійськовою) службою. Стаття 36. Громадяни України мають право на свободу об'єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров'я населення або захисту прав і свобод інших людей. Політичні партії в Україні сприяють формуванню і вираженню політичної волі громадян, беруть участь у виборах. Членами політичних партій можуть бути лише громадяни України. Обмеження щодо членства у політичних партіях встановлюються виключно цією Конституцією і законами України. Громадяни мають право на участь у професійних спілках з метою захисту своїх трудових і соціально-економічних прав та інтересів. Професійні спілки є громадськими організаціями, що об'єднують громадян, пов'язаних спільними інтересами за родом їх професійної діяльності. Професійні спілки утворюються без попереднього дозволу на основі вільного вибору їх членів. Усі професійні спілки мають рівні права. Обмеження щодо членства у професійних спілках встановлюються виключно цією Конституцією і законами України. Ніхто не може бути примушений до вступу в будь-яке об'єднання громадян чи обмежений у правах за належність чи неналежність до політичних партій або громадських організацій. Усі об'єднання громадян рівні перед законом. Стаття 38. Громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Громадяни користуються рівним правом доступу до державної служби, а також до служби в органах місцевого самоврядування. Стаття 39. Громадяни мають право збиратися мирно, без зброї і проводити збори, мітинги, походи і демонстрації, про проведення яких завчасно сповіщаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування. Обмеження щодо реалізації цього права може встановлюватися судом відповідно до закону і лише в інтересах національної безпеки та громадського порядку - з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров'я населення або захисту прав і свобод інших людей. Стаття 40. Усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов'язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк. Стаття 41. Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом. Громадяни для задоволення своїх потреб можуть користуватися об'єктами права державної та комунальної власності відповідно до закону. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним. Примусове відчуження об'єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості. Примусове відчуження таких об'єктів з наступним повним відшкодуванням їх вартості допускається лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану. Конфіскація майна може бути застосована виключно за рішенням суду у випадках, обсязі та порядку, встановлених законом. Використання власності не може завдавати шкоди правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі. Стаття 42. Кожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом. Підприємницька діяльність депутатів, посадових і службових осіб органів державної влади та органів місцевого самоврядування обмежується законом. Держава забезпечує захист конкуренції у підприємницькій діяльності. Не допускаються зловживання монопольним становищем на ринку, неправомірне обмеження конкуренції та недобросовісна конкуренція. Види і межі монополії визначаються законом. Держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів. Стаття 43. Кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб. Використання примусової праці забороняється. Не вважається примусовою працею військова або альтернативна (невійськова) служба, а також робота чи служба, яка виконується особою за вироком чи іншим рішенням суду або відповідно до законів про воєнний і про надзвичайний стан. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом. Використання праці жінок і неповнолітніх на небезпечних для їхнього здоров'я роботах забороняється. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення. Право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом. Стаття 44. Ті, хто працює, мають право на страйк для захисту своїх економічних і соціальних інтересів. Порядок здійснення права на страйк встановлюється законом з урахуванням необхідності забезпечення національної безпеки, охорони здоров'я, прав і свобод інших людей. Ніхто не може бути примушений до участі або до неучасті у страйку. Заборона страйку можлива лише на підставі закону. Стаття 45. Кожен, хто працює, має право на відпочинок. Це право забезпечується наданням днів щотижневого відпочинку, а також оплачуваної щорічної відпустки, встановленням скороченого робочого дня щодо окремих професій і виробництв, скороченої тривалості роботи у нічний час. Максимальна тривалість робочого часу, мінімальна тривалість відпочинку та оплачуваної щорічної відпустки, вихідні та святкові дні, а також інші умови здійснення цього права визначаються законом. Стаття 46. Громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом. Стаття 47. Кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду. Громадянам, які потребують соціального захисту, житло надається державою та органами місцевого самоврядування безоплатно або за доступну для них плату відповідно до закону. Ніхто не може бути примусово позбавлений житла інакше як на підставі закону за рішенням суду. Стаття 48. Кожен має право на достатній життєвий рівень для себе і своєї сім'ї, що включає достатнє харчування, одяг, житло. Стаття 49. Кожен має право на охорону здоров'я, медичну допомогу та медичне страхування. Охорона здоров'я забезпечується державним фінансуванням відповідних соціально-економічних, медико-санітарних і оздоровчо-профілактичних програм. Держава створює умови для ефективного і доступного для всіх громадян медичного обслуговування. У державних і комунальних закладах охорони здоров'я медична допомога надається безоплатно; існуюча мережа таких закладів не може бути скорочена. Держава сприяє розвиткові лікувальних закладів усіх форм власності. Держава дбає про розвиток фізичної культури і спорту, забезпечує санітарно-епідемічне благополуччя. Стаття 50. Кожен має право на безпечне для життя і здоров'я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди. Кожному гарантується право вільного доступу до інформації про стан довкілля, про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення. Така інформація ніким не може бути засекречена. Стаття 52. Діти рівні у своїх правах незалежно від походження, а також від того, народжені вони у шлюбі чи поза ним. Будь-яке насильство над дитиною та її експлуатація переслідуються за законом. Утримання та виховання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, покладається на державу. Держава заохочує і підтримує благодійницьку діяльність щодо дітей. Стаття 53. Кожен має право на освіту. Повна загальна середня освіта є обов'язковою. Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам. Громадяни мають право безоплатно здобути вищу освіту в державних і комунальних навчальних закладах на конкурсній основі. Громадянам, які належать до національних меншин, відповідно до закону гарантується право на навчання рідною мовою чи на вивчення рідної мови у державних і комунальних навчальних закладах або через національні культурні товариства. Стаття 54. Громадянам гарантується свобода літературної, художньої, наукової і технічної творчості, захист інтелектуальної власності, їхніх авторських прав, моральних і матеріальних інтересів, що виникають у зв'язку з різними видами інтелектуальної діяльності. Кожний громадянин має право на результати своєї інтелектуальної, творчої діяльності; ніхто не може використовувати або поширювати їх без його згоди, за винятками, встановленими законом. Держава сприяє розвиткові науки, встановленню наукових зв'язків України зі світовим співтовариством. Культурна спадщина охороняється законом. Держава забезпечує збереження історичних пам'яток та інших об'єктів, що становлять культурну цінність, вживає заходів для повернення в Україну культурних цінностей народу, які знаходяться за її межами. Стаття 55. Права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право звертатися за захистом своїх прав до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини. Кожному гарантується право звернутись із конституційною скаргою до Конституційного Суду України з підстав, установлених цією Конституцією, та у порядку, визначеному законом. Кожен має право після використання всіх національних засобів юридичного захисту звертатися за захистом своїх прав і свобод до відповідних міжнародних судових установ чи до відповідних органів міжнародних організацій, членом або учасником яких є Україна. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань. Стаття 56. Кожен має право на відшкодування за рахунок держави чи органів місцевого самоврядування матеріальної та моральної шкоди, завданої незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб при здійсненні ними своїх повноважень. Стаття 57. Кожному гарантується право знати свої права і обов'язки. Закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов'язки громадян, мають бути доведені до відома населення у порядку, встановленому законом. Закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов'язки громадян, не доведені до відома населення у порядку, встановленому законом, є нечинними. Стаття 58. Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. Ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення. Стаття 59. Кожен має право на професійну правничу допомогу. У випадках, передбачених законом, ця допомога надається безоплатно. Кожен є вільним у виборі захисника своїх прав. {Частина перша статті 59 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1401-VIII від 02.06.2016} {Частину другу статті 59 виключено на підставі Закону № 1401-VIII від 02.06.2016} Стаття 60. Ніхто не зобов'язаний виконувати явно злочинні розпорядження чи накази. За віддання і виконання явно злочинного розпорядження чи наказу настає юридична відповідальність. Стаття 61. Ніхто не може бути двічі притягнений до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення. Юридична відповідальність особи має індивідуальний характер. Стаття 62. Особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду. Ніхто не зобов'язаний доводити свою невинуватість у вчиненні злочину. Обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь. У разі скасування вироку суду як неправосудного держава відшкодовує матеріальну і моральну шкоду, завдану безпідставним засудженням. Стаття 63. Особа не несе відповідальності за відмову давати показання або пояснення щодо себе, членів сім'ї чи близьких родичів, коло яких визначається законом. Підозрюваний, обвинувачений чи підсудний має право на захист. Засуджений користується всіма правами людини і громадянина, за винятком обмежень, які визначені законом і встановлені вироком суду. Стаття 64. Конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України. В умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтями 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 цієї Конституції. Стаття 65. Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов'язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону. Стаття 66. Кожен зобов'язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки. Стаття 67. Кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом. Усі громадяни щорічно подають до податкових інспекцій за місцем проживання декларації про свій майновий стан та доходи за минулий рік у порядку, встановленому законом. Стаття 68. Кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей. Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності. |
Поправка І
Конгрес не має права видавати закони щодо впровадження будь-якої релігії чи заборони вільно сповідувати її, а також не має права видавати закони, що обмежують свободу слова, друку і права народу мирно збиратися і звертатися до уряду з проханням усунути якусь кривду. Поправка ІІ Через те, що для безпеки вільної держави конечна добре організована міліція, право народу мати і носити зброю не повинне обмежуватися. Поправка ІІІ У мирні часи жоден вояк не може квартирувати в будь-якому будинку без згоди на це власника; під час війни таке розквартирування може відбуватися лише згідно з законом, що буде встановлений. Поправка IV Право народу на недоторканість особи, помешкання, особистих документів і майна не має порушуватися безпідставними обшуками і арештами; ордер на обшук і арешт має видаватися лише із законних причин,засвідчених присягою або доведеними фактами. В таких ордерах треба докладно вказувати місце, де треба провести обшук, осіб, яких треба заарештувати, або речі, які треба вилучити. Поправка V Нікого не можна притягати до відповідальності за скоєння тяжкого кримінального злочину чи іншого ганебного вчинку, інакше як за поданням або висновком великого журі присяжних, за винятком злочинів, скоєних особами, які належать до наземних чи морських збройних сил або міліції, коли ці особи перебувають на дійсній службі, під час війни чи іншої громадської небезпеки. Нікого не можна притягати до відповідальності за злочин вдруге; нікого не можна примушувати свідчити проти себе за обвинувачення в будь-якому кримінальному злочині, а також нікого не можна позбавити життя, свободи чи власності без законної процедури. Приватну власність не можна відбирати для громадських потреб без справедливої винагороди. Поправка VI В усіх кримінальних справах обвинувачений повинен мати право на швидкий і відкритий суд безсторонніх присяжних зі штату чи округи, де скоєно злочин, і то ці округи закон має визначати законом наперед. Обвинуваченого треба повідомляти про зміст і причину обвинувачень, право мати зводини зі свідками позивача, за обов'язковою для усіх процедурою ставити свідків на свою користь і вдаватися до допомоги адвоката для своєї оборони. Поправка VII Судові справи на підставі загального права, якщо розмір вимог перевищує двадцять доларів, належать суду присяжних, і жодна справа, розглянута судом присяжних, не повинна розглядатися вдруге у будь-якому суді Сполучених Штатів, інакше як згідно з нормами загального права. Поправка VIII Не можна встановлювати надмірних застав, накладати надмірних штрафів або вдаватися до жорстоких і незвичайних покарань. Поправка ІХ Перелік у Конституції певних прав не повинен тлумачитися як заперечення чи обмеження інших прав, які належать народові. Поправка Х Повноваження, що не передано цією Конституцією Сполученим Штатам і не заборонено нею окремим штатам, належать відповідно штатам або народові. (Ратифіковані у грудні 1791 року). Поправка ХІІІ Ні в Сполучених Штатах, ні в жодному іншому місці, що належить до їхньої юрисдикції, не повинні існувати ні рабство, ні примусова праця. Остання припускається лише як покарання за злочин, і в такому випадку винуватець має бути законно засуджений. Поправка XV Виборче право громадян Сполучених Штатів не може відбиратися чи обмежуватися Сполученими Штатами або окремими штатами на підставі раси, кольору шкіри чи попереднього перебування у рабстві. Поправка ХІХ Виборчі права громадян Сполучених Штатів не повинні відбиратися чи обмежуватися Сполученими Штатами або окремими штатами на підставі належності до певної статі. Поправка XXIV Право громадян Сполучених Штатів голосувати на будь-яких попередніх та інших виборах Президента і Віце-Президента, вибірників Президента і Віце-Президента, сенатора або представника в Конгресі не повинне заперечуватися чи обмежуватися Сполученими Штатами або окремими штатами на підставі неспроможності сплатити виборчий або будь-який інший податок. Поправка XXVI Право громадян Сполучених Штатів, які досягли 18 років, голосувати не повинне заперечуватися чи обмежуватися Сполученими Штатами або окремими штатами на підставі віку. |
Конституції Сполучених Штатів та України надають своїм громадянам багато прав і свобод. Головні з них - право на недоторканність особистості, помешкання, особистих документів і майна а також можливість демократично обирати владу. Громадяни США більш захищені від незаконних дій з боку держави та будь-кого іншого.
Розділ "права, свободи і обов'язки людини і громадянина" в українській Конституції має велику кількість складних речень, які важко сприймаються і погано запам’ятовується. Як наслідок, більшість українців не знають своїх прав і сприймають Конституцію як "підручник з правознавства", не хочуть витрачати час на його читання та розуміння.
Які наслідки?
Наслідками недосконалості Конституції України є:
- бідне населення;
- корумпована влада;
- величезний і безкарний апарат чиновників;
- відсутність прозорого суду і верховенства права;
- невіра людей у свої права і формальне сприйняття ними Конституції.
Що робити?
Та конституція, що діє зараз - не годиться. Це Конституція перехідного періоду. Вона заточена на захист влади від громадян. Єдине, що в ній для народу - це права і свободи. Все інше - для тих, хто при владі: ще більше прав і свобод, суцільна безвідповідальність і безкарність.
Україні потрібна нова Конституція - той новий і праведний закон, про який 160 років тому писав український мандрівний поет і письменник - Тарас Шевченко. За основу слід взяти Конституцію США - багатої і успішної країни з реальним верховенством права. Вона перевірена століттями і реально працює. Для встановлення нової Конституції України потрібна активація усього громадянського суспільства. Політичним партіям, громадським організаціям, інтелігенції, діаспорі, студентам слід об'єднатися заради прийняття цього вкрай важливого для країни документа. Отож починаємо! Ніхто крім нас і замість нас цього не зробить!
Україні потрібна нова Конституція - той новий і праведний закон, про який 160 років тому писав український мандрівний поет і письменник - Тарас Шевченко.
Саме Конституцію Сполучених Штатів Америки, прийняту 17 вересня 1787 року на Конституційному конвенті у Філадельфії, під головуванням першого Президента США - Джорджа Вашингтона, великий український Кобзар і вважав ПРАВЕДНИМ ЗАКОНОМ.
Олег Петруха
Голова громадської організації
«ВІД КІЛЬКОСТІ - ДО ЯКОСТІ»
31.08.2017 Оновлено. Знято відеосюжет на цю статтю:
17.09.2017 Оновлено. Розроблено проект нової Конституції
Група Facebook для громадського обговорення проекту НОВОЇ НАРОДНОЇ КОНСТИТУЦІЇ. Запрошую усіх небайдужих об’єднати зусилля. Заради України.
Джерела інформації:
2) Конституція США;
3) Конституція США (український переклад);
4) Transparency International. Corruption Perceptions Index 2016;
5) Нова судова система;
6) Закон України «Про судоустрій і статус суддів»;
7) Десять фактів про зброю в США;
8) Тарас Шевченко. Зібрання творів: У 6 т. — К., 2003. — Т. 2: Поезія 1847-1861. — С. 258-260; 696-698;
9) Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) / Уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. — К.; Ірпінь: ВТФ «Перун», 2005. — 1728 с. ISBN 966-569-013-2.